Strona główna > Projekty > Zrealizowane > Demakijaż - Festiwal Kina Kobiet

Bookmark and Share

III Demakijaż - Festiwal Kina Kobiet 2018

HF (2018-09-19)
















Zapraszamy na trzeci już Festiwal Kina Kobiet!

24-28 października 2018.

Centrum Kultury w Lublinie.



W programie ponad 30 filmów (w tym kilkanaście premier), koncerty, debaty i spotkania autorskie. Filmem otwarcia tegorocznej edycji będzie „Złe wychowanie Cameron Post” – zwycięski film tegorocznego festiwalu Sundance. Pokażemy także premierowo kilkanaście krótkich metraży wyselekcjonowanych przez Joannę Bednarczyk podczas Brooklyn Women’s Film Festival. Będziemy dyskutować o prasie kobiecej w Polsce, spotkamy się z młodymi polskimi reżyserkami, wreszcie zamkniemy festiwal rewelacyjnym i kontrowersyjnym zarazem filmem „Touch me not”, którego reżyserka Adina Pintilie została uhonorowana Złotym Niedźwiedziem podczas Berlinale 2018. Wszystko to w trzech sekcjach programowych:

✔ Let's Start the Revolution - to blok filmów młodych polskich reżyserek, które zaczynają swoją przygodę z branżą filmową w Polsce. To także filmy pokazujące różne oblicza protestu i cały przekrój nastrojów społecznych przeradzających się w osobiste - publiczne - polityczne rewolucje.

✔Artystki - opowieści filmowe o kobiecym buncie poprzez sztukę. To biografie i fabuły o kobietach, które poprzez swoją twórczość wpłynęły na to, w jakim świecie dzisiaj żyjemy.

✔Dżender Blender - cykl pokazujący bunt poprzez ciało i seksualność. Filmy traktujące o poszukiwaniach tożsamości i odkryciach złudności binarnych podziałów.

Hasłem tegorocznej edycji wydarzenia jest BUNT.

„Chcemy pokazać różne oblicza buntu i sposoby jego wyrażania. Podczas debat i spotkań zastanowimy się też nad koniecznością i niemożliwością buntu. Pokażemy niepokorne filmy, które zawładnęły w tym roku naszą wyobraźnią” – mówi Jolanta Prochowicz, jedna z organizatorek Demakijażu.

Na tegoroczną edycję Festiwalu zapraszamy od 24 do 28 października do Centrum Kultury w Lublinie. Pokazywane filmy będą miały polską i angielską ścieżkę dialogową. Debaty i spotkania autorskie tłumaczymy na angielski oraz Polski Język Migowy.




Środa 24.10.2018

SEKCJA ARTYSTYKI



17:00 
PATTI CAKE$

reż. Geremy Jasper, 2017, 108 min., USA, dramat/muzyczny, obsada: Danielle Macdonald (Patti), Bridget Everett (Barb), Siddharth Dhananjay (Jheri), Mamoudou Athie (Basterd), Cathy Moriarty (Nana), McCaul Lombardi (Danny), Patrick Brana (Slaz)

Patricia Dombrowski, a.k.a. Patti Cake$, a.k.a. Killa P., siłuje się z życiem w pozbawionym perspekty w New Jersey. W wieku 23 lat jest wreszcie gotowa wyjść na scenę i zawalczyć o ten sam rodzaj muzycznej nieśmiertelności, jaki stał się udziałem jej idola, rapera O-Z. Patti posiada ewidentny talent do składania rymów, ale nie jest jej łatwo wyrwać się z domu, który dzieli z babcią poruszającą się na wózku oraz zgorzkniałą, wiecznie podpitą matką. Wszystko się zmienia, kiedy w bitwie freestylowej na parkingu dziewczyna bez większego trudu demoluje konkurencję. Dreszczyk zwycięstwa sprawia, że Patti decyduje się porzucić dotychczasowe życie i ruszyć w pogoń za marzeniami. Tworzy zespół składający się ze starych i nowych przyjaciół (oraz z babci posiadającej bardzo oryginalny głos).

ZOBACZ TRAILER


FILM OTWARCIA


19:30
ZŁE WYCHOWANIE CAMERON POST

reż. Deesire Akhavan, 90min., 2018, USA, Dramat, obsada: Chloë Grace Moretz (Cameron Post), Sasha Lane (Jane Fonda), Forrest Goodluck (Adam Red Eagle), Jennifer Ehle (Dr Lydia Marsh), Marin Ireland (Bethany), John Galagher Jr. (wielebny Rick), Quinn Shephard (Coley Taylor), Owen Campbell (Mark), Kerry Butler (Ruth), Emily Skeggs (Erin).

Chloë Grace Moretz jako nastolatka, którą opiekunowie umieszczają w ośrodku zajmującym się nawracaniem młodzieży. W przypadku Cameron "grzechem" był romans z najlepszą przyjaciółką. Szefem ośrodka jest ''nawrócony "gej, który choć pełen dobrych intencji nie widzi, że jego podopieczni mają problem przede wszystkim z samoakceptacją. Cameron poznaje na miejscu nieco nadgorliwą Erin oraz dwa wolne duchy - Adama i Jane Fondę. Razem próbują znaleźć sobie miejsce w nowym domu i nie zwariować. Podpatrując dole i niedole pensjonariuszy, poznajemy też wydarzenia, które do
prowadziły Cameron do tego miejsca.

ZOBACZ TRAILER


Czwartek 25.10.2018


SEKCJA GENDER BLENDER


16:30
DWIE IRENY


reż. Fabio Meira, 89 min., Brazylia, 2017

Irena ma 13 lat i jest częścią tradycyjnej rodziny. Pewnego razu, przypadkiem odkrywa, że w tym samym mieście mieszka jeszcze jedna 13-letnia Irena. Zaczyna ją obserwować i trochę nawet podziwiać. Druga Irena mieszka sama z matką lecz wydaje się jakby była bardziej wolna. Wkrótce dwie dziewczyny, choć tak różne od siebie, spędzają każdy dzień razem, spotykają się z chłopakami w kinie lub chodzą nad jezioro. Kiedy zaczynają rozmawiać o swoich ojcach, zauważają, że mają więcej wspólnego, niż przypuszczały. Być może nawet zbyt wiele... Wkrótce okaże się, że wchodzenie w dorosłość może kryć w sobie wiele niespodzianek...


SEKCJA LET’S START THE REVOLUTION


18:15
YOURS IN SISTERHOOD


reż. Irene Lusztig, 101 min., USA, 2018

Po filmie debata: Prasa kobieca w Polsce; prowadzenie: Jola Prochowicz.

Co ujawnia zaproszenie kobiet do odpowiedzi na feminizm lat siedemdziesiątych 40 lat później? Między 2015 a 2017 setki nieznajomych w społecznościach całych Stanów Zjednoczonych zostały zaproszone do głośnego odczytania i odpowiedzi na listy, które w latach siedemdziesiątych nadesłane zostały do redakcji Ms. Magazine – pierwszego popularnego pisma feministycznego w USA. Intymne, skłaniające do refleksji, a czasami rozdzierające serce rozmowy, które wyłaniają się z tych spontanicznych wystąpień skłaniają nas do krytycznej refleksji nad przeszłością, teraźniejszością i przyszłością feminizmu. „Yours in Sisterhood” to zbiorowy portret feminizmu teraz i 40 lat temu.



21:30 KONCERT · TARAPATY

Teatr ma to do siebie, że ze sceny nie można gadać głupot, a na próbach nie pija się piwka. Dlatego po latach teatralnych przygód Alicja Brudło i Iwona Konecka postanowiły spotkać się ze sobą muzycznie. Powołały do życia nowy gatunek „angel rock” – zestawienie anielskiego pienia z punkowym zadziorem. Tak powstały Tarapaty. Był rok 2016. Po roku do składu dołączył człowiek teatru i multiinstrumentalista – Piotr Jaszczur Śnieguła, czyli Więcej Sprzętu Niż Talentu. Razem grają autorskie piosenki o miłosnych tarapatach, lecz niech to nie zwiedzie słuchacza. Repertuar to mariaż powszechnie znanej prawdy o tym, że ludzie słuchają tylko piosenek o miłości, z głębokim przekonaniem zespołu, że nudne są piosenki, które są tylko o miłości.


Piątek 26.10.2018



16:00
IGIELNIK


reż. Deborah Haywood, 88 min., Wielka Brytania, 2017

Lyn i Iona, zżyte ze sobą matka i córka, cieszą się na życie w nowym mieście. Na początku jest im trudno, ale w końcu Iona znajduje nowe przyjaciółki: Kelly, Stacey i Chelsea. Matka czuje się osamotniona, w związku z czym próbuje nawiązać bliższą relację z sąsiadką Belindą. Lyn i Iona udają, że są szczęśliwe, ale dużo w tym pozorów. Okazuje się bowiem, że przyjaciółki Iony nie są z nią do końca szczere. Zagubiona dziewczyna podejmuje coraz bardziej desperackie kroki, żeby się dopasować. Obie, nie radząc sobie z realiami nowego życia, uciekają w świat fantazji i kłamstw.


SEKCJA LET’S START THE REVOLUTION


17:45
JESTEM FEMEN

reż. Alain Margot, 95 min., Szwajcaria, 2014

"Jestem Femen", nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Nyonie, dotyka fenomenu ukraińskiego kobiecego ugrupowania, tytułowego Femen. Jego aktywistki znane są w całej Europie, walczące o wolność słowa i demokrację, protestujące półnago z hasłami wypisanymi na obnażanych piersiach. Bohaterką filmu Alaina Margota jest Oksana Shachko, współzałożycielka ruchu, którą namiętność do ikonografii mało nie zaprowadziła do klasztoru. Jednak zamiast zakonnicą, Oxana została aktywistką i inicjatorką półnagich protestów na wielkich placach Europy. Dokument szwajcarskiego reżysera analizuje organizację Femenu, ujawnia sekrety tworzenia protestów, slogany, taktykę i strategię "sextremizmu". Pozwala widzowi poznać myśli i doświadczenia działaczek żyjących w świecie nieustannych prowokacji.


SEKCJA GENDER BLENDER


19:30
NIEPOSŁUSZNE
 

reż. Sebastián Leilo, 114 min., Irlandia/USA/Wielka Brytania, 2017

Esti jest młodą, przykładną żoną w małej, zamkniętej, żydowskiej społeczności, w której wszyscy się znają i wzajemnie obserwują. Seksualność jest tu poddana sztywnym rygorom, nie ma miejsca na odstępstwo od zasad, a pożądanie to temat tabu. W życiu Esti pojawia się Ronit, jej dawna kochanka i pierwsza miłość. Kiedy namiętność sprzed lat wybucha na nowo, żadna z nich nie zamierza podporządkować się regułom.







21:30 KONCERT · POCHWALONE

Eklektyczny radykalny fem-power-jazzy-punk (Kraków/ Sejny/ Warszawa) Grają w tercecie: bas, perkusja i wokal, choć kiedyś można było się doliczyć 12 osób w zespole. Dotychczas wykorzystywały teksty funkcjonujące w tradycji ludowej i poezję tworzących współcześnie poetek polskich, a teraz sięgają również do poezji obcojęzycznej. Nieustannie o tym, co kobiet dotyczy i co je dotyka. Wspólnota doświadczeń, bunt przez pokolenia, moce, niemoce, zabawa i smutek. Nowe sensy na przecięciach. Różnorodnie muzycznie: czadowo i lirycznie, szybko i transowo, wrzaskliwie i melodyjnie - teraz więcej punka i transowego bitu, niż folku. "Sięgamy po wiersze współczesnych poetek, zestawiamy je z mało znanymi tekstami dawnych
pieśni, śpiewanych przez wiejskie kobiety. Rozmontowujemy funkcjonujące w szerokim obiegu teksty tradycyjne, po to, by je złożyć na nowo i nadać im nowe znaczenia. Niepokorne słowa i emocje pulsują pod chropowatą warstwą muzyczną: wypadkową brzemienia sekcji basowo - perkusyjnej i głosu."


Sobota 27.10.2018


SEKCJA ARTYSTKI


14:00
TANCERKA
 

reż. Stéphanie Di Giusto, 108 min, Francja, 2016

Kiedy Marie-Louise Fuller przyszła na świat na amerykańskiej prowincji, absolutnie nic nie wskazywało na to, że ta dziewczynka w przyszłości zostanie gwiazdą Opery Paryskiej i europejskich kabaretów czasu Belle Epoque. Ukryta za metrami jedwabiu, z ramionami przedłużonymi o długie drewniane drążki, Loïe co wieczór elektryzowała publiczność tańcem, który nazwano serpentynowym. Fuller szybko stała się ikoną epoki, symbolem pokolenia. Jej zawoalowane ruchy sceniczne, okraszone grą świateł, miały przemożny wpływ na sztuki plastyczne i nie tylko. Do stóp tancerki padali bracia Lumière, Toulouse-Lautrec, Auguste Rodin. Wysiłek fizyczny grożący niejedną kontuzją, permanentny blask świateł szkodliwych dla oczu – nic nie było w stanie powstrzymać tancerki w bezustannym dążeniu do perfekcji. Dopiero spotkanie z młodziutką, niezwykle uzdolnioną Isadorą Duncan doprowadziło do upadku legendy...


BLOK KRÓTKICH METRAŻY

16:00
BROOKLYN WOMEN’S FILM FESTIVAL SELECTION
– PREMIERA POLSKA,120 min,

Blok krótkich metraży wyselekcjonowanych przez Joannę Bednarczyk podczas Brooklyn Women's Film Festival.

SPOTKANIE AUTORSKIE

17:00 
OLGA HUND „PSY RAS DROBNYCH” 

Prowadzenie: Jola Prochowicz

18:15
TRZY KOBIETY: O NIEWOLI I WOLNOŚCI 

reż. Ida Does, 50 min., Surinam, 2018

Od końca XVI wieku do 1863 roku Holendrzy sprzedali około 600 tysięcy mieszkańców Afryki do niewoli. Niniejszy film dokumentalny przedstawia losy trzech kobiet, których dziedzictwo w jakiś sposób związane jest z historią holenderskiego niewolnictwa. Kiedy badaczka Ellen-Rose Kambel znajduje fotografię człowieka, który był właścicielem jej przodków w niewoli, postanawia odnaleźć potomków mężczyzny.

Po filmie debata/spotkanie autorskie - prowadzenie: Bartosz Wójcik.



20:15
TRZY TWARZE

reż. Jafar Panahi, 2018, 100 min, Iran, dramat, obsada: Behnaz Jafari ( Behnaz Jafari), Jafar
Panahi (Jafar Panahi), Marziyeh Rezaei (Marziyeh Rezaei)

Film na styku dokumentu i kina drogi. Trzy aktorki na różnych etapach kariery. Pierwsza sprzed rewolucji islamskiej z 1979 roku, druga – gwiazda, popularna w całym kraju w czasach obecnych i trzecia – młoda dziewczyna, pragnąca wbrew woli rodziny kontynuować naukę w szkole teatralnej. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Reżyser poprzez ten film przygląda
się historii kinematografii w Iranie.


SPOTKANIE AUTORSKIE


20:15
JOLA GAWĘDA, ASIA KUBIAKOWSKA, BASIA JANISCH „ROBIĘ SOBIE REMONT”

prowadzenie: Aśka Bednarczyk


21:30 KONCERT · CUDOWNE LATA

Zespół muzyczny na dwa serca i dwie gitary z Warszawy (Ania, także Wilcze Jagody, Toples) i Krakowa (Amina, także Translola, Orientalny punkt G). Nie mają bit maszyny, nie mają sekcji - ale mają siebie. I dwa wiosła. Bliżej im raczej do new wave niż do no wave, ale któż to wie, gdzie dalej popłyną. Poza autorskim materiałem grają cover Krystyny Prońko.


23:00 AFTER PARTY · LOS DUOS KARAGAS










Niedziela 28.10.2018


12:00
W UŁAMKU SEKUNDY
 
FILM Z AUDIODESKRYPCJĄ

reż. Fatih Akin, 106 min., Francja/Niemcy, 2017

W ułamku sekundy życie Katji (Diane Kruger) eksploduje i rozpada się bezpowrotnie, gdy jej mąż i kilkuletni synek giną w zamachu bombowym. Przyjaciele i rodzina próbują podtrzymać ją na duchu i zapewniają, że sprawcom zostanie wymierzona sprawiedliwość. Z czasem Katja poznaje tożsamość podejrzanych o udział w zamachu. Narasta w niej potrzeba zemsty na
ludziach, którzy odebrali jej tych, których kochała.


BLOK KRÓTKICH METRAŻY POLSKICH DEBIUTANTEK

14:00
LET’S START THE REVOLUTION
,120 min.

Po filmach odbędzie się spotkanie z twórczyniami. Prowadzenie: Jola Prochowicz

„Strajk polskich kobiet” reż. Katarzyna Prus, 3min.
„Frau im Mond’ reż. Katarzyna Prus, 6min.
„Za zdrowie słońca” reż. Katarzyna Krapacz, 10min.
„Długa droga” reż. Aleksandra Berus, 8min.
„Mleko” reż. Urszula Morga, 15min.


SEKCJA GENDER BLENDER


16:00
DZIEWCZYNA

reż. Lukas Dhont, 100 min., Belgia, 2018

Piętnastoletnia Lara zrobi wszystko, by spełnić swoje marzenia. Chce zacząć naukę w prestiżowej szkole baletowej i zrobić karierę baleriny. Marzy o czymś jeszcze - o wydostaniu się z chłopięcego ciała, w którym uwięziona jest wrażliwa dziewczyna.








FILM ZAMKNIĘCIA



18:00
TOUCH ME NOT


reż. Adina Pintilie, 125 min., Czechy/Francja/Bułgaria/Rumunia, 2018



Laura, Christian i Tómas dzielą się przed kamerą swoimi intymnymi doświadczeniami związanymi z ciałem i seksualnością. W tym niemal terapeutycznym, uwalniającym od wstydu i ęku procesie, uczą się bliskości z innymi i akceptacji własnych ograniczeń.






SEKCJA GENDER BLENDER



20:30
DOBRE MANIERY
 

reż. Marco Dutra, Juliana Rojas, 135 min., Brazylia/Francja, 2017

Clara jest samotną, ciemnoskórą pielęgniarką, która szuka pracy w charakterze niani. Zatrudnia ją zamożna Ana, która spodziewa się dziecka i potrzebuje pomocy jeszcze przed porodem. Między całkiem różnymi kobietami rodzi się głęboka więź, jednak coraz dziwniejsze zachowanie Any zaczyna niepokoić Clarę.